Krok 3. Przegląd stanu technicznego
Przegląd stanu technicznego roweru nie jest obowiązkowy. Jednak pojazd ten, tak jak i samochód wskutek częstego używania ulega zniszczeniu. Drobne usterki często na pierwszy rzut oka nie są przez nas zauważalne. Zdarza się, że lekceważymy nawet zgrzytanie w trakcie pedałowania czy brak odpowiednich świateł rowerowych. Od sprawności roweru, którym poruszamy się czy to na zakupy- 200 metrów od naszego domu, czy na wycieczkę krajoznawczą liczącą kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów zależy nasze bezpieczeństwo. Dlatego też kwestie związane ze stanem naszego roweru nie powinny być nam obojętne.
Podstawowy przegląd roweru możemy zrobić sami- nawet, jeśli nie jesteśmy znawcami mechaniki rowerowej. W niniejszym artykule podpowiadamy na co zwrócić uwagę i co wskazuje na nieprawidłowe funkcjonowanie naszego dwukołowego pojazdu.
Proponujemy zacząć od sprawdzenia wszystkich połączeń śrubowych. Poluzowane śrubki należy dokręcić. Następnie sprawdź centryczność kół. Należy unieść lekko rower i wprawić, zarówno przednie, jak i tylne koło w ruch. Koła powinny obracać się równo w pionowej osi, płynnie oraz bez niepokojącego szelestu. Ważne jest, by przy sprawdzaniu patrzeć na obręcz, a nie na oponę. Ważną kwestią jest zadbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach. Dobrze dobrana wartość zmniejsza zużycie bieżnika i zapewnia lepszą przyczepność na drodze. Na każdej oponie powinna znajdować się informacja o odpowiedniej dla niej wartości ciśnienia. Ciśnienie, najlepiej uregulować za pomocą pompki z manometrem. Innym, lecz znacznie mniej efektywnym sposobem na sprawdzenie poziomu ciśnienia w oponie jest uciskanie jej dłońmi. Jeśli opona się ugnie to znak, że powietrza jest za mało. Opona powinna być twarda i naprężona.
Stery to kolejny elementy, na który powinniśmy zwrócić uwagę. Odpowiadają one za właściwe działanie kierownicy, a więc umożliwiają zmianę kierunku jazdy. Skręć kierownicą w lewo i prawo. Czynność ta powinna przebiegać lekko, bez żadnych oporów oraz zgrzytów. By sprawdzić ich stan naciśnij przedni hamulec i przesuwaj rower w przód i tył. Następnie naciśnij przedni hamulec i kilkakrotnie przesuń rower wprzód i tył. Stukanie lub przesuwanie się ramy przy dolnym łożysku może świadczyć o poluzowaniu się sterów. W takim przypadku stery wymagają regulacji.
Jeśli chcemy zdiagnozować poziom zużycia kół zębatych oraz kasety wystarczy przyjrzeć się ich koronkom. Krawędzie koronek powinny być lekko zaokrąglone. Gdy zaś zakończenia są ostre i szpiczaste to oznaka ich zużycia. Warto wtedy zastanowić się nad ich wymianą.
Ważnym elementem każdego roweru jest łańcuch. Od jego zużycia zależy funkcjonowanie całego napędu. Kwestią kluczową jest w tym przypadku jego długość. Łańcuch wydłuża się wraz z liczbą przebytych kilometrów. Należy go wymienić, gdy zwiększy swoją długość o 0,75-1,0%. Łatwo to zmierzyć za pomocą miarki do łańcucha. Przyrząd ten posiada wypustki, które należy przyłożyć do ogniw łańcucha. Zaznaczono na nich wartość 0.75% oraz 1%. W przypadku, gdy łańcuch jest już zbyt wyciągnięty, wypustki oznaczone podanymi wyżej cyframi całkowicie schowają się w ogniwach. Wtedy konieczna jest jego wymiana. Analogicznie, jeśli owe wypustki nie wejdą całkowicie do ogniwa, wtedy łańcuch może jeszcze nam służyć. Zużyty łańcuch, w trakcie jazdy będzie niszczył zębatki w kasecie i korbie. Jego zły stan najczęściej objawia się hałasem w trakcie jazdy oraz przeskakiwaniem między zębatkami. Należy pamiętać też o nasmarowaniu łańcucha.
Nie można zapomnieć o kontroli stanu hamulców. Możemy spotkać się z ich różnymi rodzajami. W przypadku hamulców szczękowych ważny jest odpowiedni naciąg linek i sprawdzenie stanu klocków hamulcowych. Gdy nasz rower wyposażony jest w hamulce hydrauliczne powinniśmy pamiętać o wymianie płynu hamulcowego (nie rzadziej niż raz do roku). Z kolei hamulce rolkowe wymagają jedynie odpowiedniego nasmarowania (przynajmniej raz do roku). Zadbaj też o odpowiednie naciągnięcie linek hamulcowych.
Działanie hamulców łatwo jest sprawdzić. Wsiądź na rower i naciśnij raz przedni, raz tylni hamulec, (nie hamuj gwałtownie przednim hamulcem, gdyż może to skutkować wykonaniem bolesnego fikołka przez kierownicę), a następnie oba równocześnie. Wtedy wyczujesz czy rower odpowiednio szybko wytracił prędkość i wyhamował.
Zadbaj też o oświetlenie. Z przodu lampka powinna świecić się światłem białym lub żółtym, zaś z tyłu czerwonym.
Podane wskazówki to jedne z głównych czynności wchodzących w skład przeglądu technicznego roweru. Jeśli stwierdzimy, iż nasz jednoślad ma usterki, z którymi nie potrafimy poradzić sobie sami, należy udać się do profesjonalnego serwisu. Wiąże się to oczywiście z wydatkiem, jednak, gdy chodzi o nasze bezpieczeństwo nie ma się co zastanawiać.
Aleksandra Parusel